Stiftelsen Lillgårdsskolan i Linköping
Så heter vår fristående F-6 skola.
Enligt stadgarna från 1993 ska skolan drivas i stiftelseform utan vinstintresse.
Styrelsen ska vara ideell.
Stiftelsen är enligt skollagen skolans huvudman och behöver bestå av engagerade, kompetenta och erfarna styrelseledamöter inom skolfrågor, ekonomi, personal, fastighet och juridik. Sedan skolans bildande har styrelsen näst intill genomgående bestått av föräldrar till skolans elever.
Föräldraföreningen fungerar som valberedning till stiftelsestyrelsen.
Rektorn ansvarar för den dagliga verksamheten, men huvudmannen är alltid ytterst ansvarig inför Skolinspektionen.
Huvudmannen har det yttersta (strategiska) ansvaret för verksamheten.
Då Lillgårdsskolan har en ideell styrelsen sker det operativa arbetet på daglig basis främst genom:
Skolchef (Skol- & Utbildningsfrågor)
VD (Fastighetsfrågor)
Rektor (Verksamhetsfrågor)
Verksamhetschef (Sjukvårds-, Medicinska frågor)
För innevarande läsår är Stefan Hedlund såväl Skolchef, VD, Rektor samt Verksamhetschef.
Styrelsen
Ordförande: Johan Lindblom
Vice Ordförande: Catharina Eng
Sekreterare: Malin Ljung / David Brohede (rullande)
Ledamot: Stefan Hedlund, Rektor/VD
Adjungerad ledamot: Johanna Stefenson (personalrepresentant)
Adjungerad ledamot: Maria Ulvan (skolledning/biträdande rektor)
Huvudmannen:
... ska se till att skolan följer skollagen, läroplaner, andra författningar och beslut från Regering, Skolverket och Skolinspektionen.
... ska säkra att utbildningen håller god kvalitet och att eleverna får likvärdiga möjligheter.
... ansvarar för att skolan har tillräckliga resurser (personal, lokaler, material) för att ge eleverna en bra utbildning.
... ska följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten.
... ska dokumentera resultat och analysera hur undervisningen kan förbättras.
... ska se till att alla elever behandlas lika, får det stöd de behöver och att deras rättigheter respekteras.
... ska ansvara för att åtgärdsprogram, extra anpassningar och särskilt stöd fungerar.
... ska anställa rektor och se till att hen har förutsättningar att leda arbetet.
... ska säkerställa att lärare och annan personal har rätt kompetens.
... ska ansvara för elevernas studiero, trygghet och arbetsmiljö.
... ska se till att det finns rutiner för kränkande behandling, diskriminering och arbetsmiljöarbete.
Klagomålshantering:
(Se vårt dokument på startsidan under rubriken "Tyck till")
Vid upplevda missförhållanden:
Kontakta med fördel:
Steg 1
Berörd (närmast berörd vuxen/personal)
Klasslärare
Steg 2
Elevärenden: Medicinska frågor: Katarina Hallén, skolsköterska
Elevärenden: Råd, anpassningar, stöd, mående: Jane Brouneus, speciallärare
Elevärenden: Trivsel, Trygghet, kränkningar, Skolbyte: Maria Ulvan, Biträdande rektor
Organisation/Kalendarium: Maria Ulvan, Biträdande rektor
Personalärenden: Stefan Hedlund, Rektor
Steg 3
(När ej nöjd med utkomsten av kontakt på steg 1 och 2)
Stefan Hedlund, Rektor (Skolchef/VD/Verksamhetschef)
Steg 4
(När ej nöjd med utkomsten av kontakt på steg 1-3)
Stiftelsestyrelsen
Steg 5
(När ej nöjd med utkomsten av kontakt på steg 1-4)
Skolinspektionen